lauantai 7. joulukuuta 2013

Trendit liikematkustuksessa



Tässä projektin edetessä olemme oppineet, miten liikematkustus on muuttunut vuosien mittaan. Viime vuosina taloudelliset vaikeudet ovat pakottaneet yritykset ajattelemaan enemmän liikematkustuksesta aiheutuvia kuluja (Meeting Professionals International, 2011, s.4-6.). Tästä johtuen liikematkustajat ovatkin siirtyneet käyttämään Business-luokan sijasta matkustamiseen turistiluokkaa sekä jopa halpalentoyhtiöitä, etenkin lyhyen matkan lennoilla (Mason, 2002, 48).

Myös teknologian kehitys saatetaan nähdä uhkana perinteisille face-to-face kokouksille ja konferensseille. Projektin kannalta oli tärkeää selvittää liikematkustuksen nykyisiä sekä tulevia trendejä, jotta voisimme paremmin ehdottaa toimeksiantajallemme kehitysehdotuksia, jotka toimisivat myös tulevaisuudessa.

Selvisi, että tulevaisuudessa tapahtumien paikoissa tullaan näkemään enemmän vaihtelua ja kilpailun kasvaessa myös palvelun laatu on entistä tärkeämpää eri tapahtumien ja konferenssien järjestämisessä. Vaikka teknologia onkin tulevaisuudessa suuri osa kokoustamista, ei sen kuitenkaan uskota korvaavan kasvokkain tapaamista kokonaan (American Express Company, 2013; Ladkin, 2006, s.62). Sen sijaan sitä voidaan hyödyntää myös face-to-face tapaamisissa esimerkiksi konferensseissa tiedottamalla ohjelmasta sekä tapahtumapaikasta ja sen palveluista etukäteen Internetin kautta (Ladkin, 2006, s.61). Kokoukseen/tapahtumaan osallistuvat voivat myös olla yhteydessä toisiinsa jo ennen tapahtumaa erilaisten Internet-keskustelujen avulla. Kilpailun kasvaessa on tärkeää, että tapahtumapaikat voivat tarjota asiakkailleen uusinta teknologiaa.

Konferenssit ovat tärkeä osa liikematkustusta ja ne sijoittuvat usein kaupunkeihin, joista matkailijat ovat kiinnostuneita, sillä ne myös tarjoavat mahdollisuuksia myös sosiaalisiin aktiviteetteihin (Ladkin, 2006, s.63). Aasian kohteet tarjoavat halvempia hintoja, mutta kuitenkin myös korkealaatuista palvelua. Siksi liikematkat ovatkin vähitellen siirtymässä Euroopasta Aasian kohteisiin.
Kannustematkojen määrän uskotaan pysyvän ennallaan, mutta kohteeksi valitaan edullisempi vaihtoehto. Kannustematkalla siis tarkoitetaan matkaa, jonka työnantaja on järjestänyt palkitakseen, kannustaakseen ja motivoidakseen työntekijöitään.
Kaikki neljä ryhmää yhdessä tekivät myös ylimääräisen kyselyn, jolla pyrimme selvittämään juuri liikematkustuksen trendejä kysymällä aiheesta itse liikematkustajilta, eli niiltä jotka osallistuvat tapahtumiin ja kokouksiin. Kysely suoritettiin lentokentällä, Barcelonan lentoa odotellessa. Kyselyyn saimme yhteensä 62 vastausta, ja sen perusteella saimme selville seuraavanlaisia asioita:

  • Vastaajien järjestämien kokousten määrä on pysynyt melko samana. Jotkut vastasivat kokousten määrän jopa kasvaneen, mikä on hieman ristiriidassa aiemmin teorian perusteella saamamme tiedon kanssa. Toisaalta, olisimme voineet kysyä tämän lisäksi myös että miten yrityksen omien tilojen ulkopuolella järjestettyjen kokousten määrä on muuttunut. Siten olisimme voineet saada erilaisia vastauksia. Vaikka tätä kysymystä ei esitettykään, on oletus että yritykset ovat siirtyneet käyttämään enemmän omia tilojaan ulkopuoliste, kuten hotellien tilojen sijaan.
  • Kysyessämme minkälaisia ohjelmapalveluja vastaajat haluaisivat kokouspäiville, eniten kannatusta saivat liikuntamahdollisuudet. Myös kulttuuri, viihde ja hyvinvointipalvelut saivat kannatusta. Kokous- ja tapahtumapalvelujen tarjoajien olisi siis hyvä panostaa näihin oheispalveluihin tulevaisuudessa.
  • Keskimääräisesti vastaajat olisivat valmiita maksamaan 112€ oheistoiminnasta kokousten ja tapahtumien ohella.
Muun muassa tällaisilla tiedoilla jatkamme siis projektia eteenpäin. Enää ei ole paljoa jäljellä, sillä projektin tulosten sekä kehitysehdotusten esittäminen toimeksiantajalle on jo ensi viikon lopulla. Toivotaan, että perjantai 13. onkin tällä kertaa onnenpäivä.

Lähteet:

- American Express Company 2013. The 2013 Meetings Forecast. Luettavissa: https://businesstravel.americanexpress.com/meetingsforecast/. Luettu: 6.12.2013. 
- Ladkin, A. 2006. Chapter 7: Conference tourism – MICE market and business tourism. Pages: 56-66. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.

- Mason, K. 2002. Future trends in business travel decision making. Journal of Air Transportation, 7 (1).

- MPI Meeting Professionals International. 2011. Future Watch 2011.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti