Tässä projektin edetessä olemme oppineet, miten
liikematkustus on muuttunut vuosien mittaan. Viime vuosina taloudelliset
vaikeudet ovat pakottaneet yritykset ajattelemaan enemmän liikematkustuksesta
aiheutuvia kuluja (Meeting Professionals International, 2011, s.4-6.). Tästä johtuen liikematkustajat ovatkin siirtyneet käyttämään Business-luokan sijasta matkustamiseen turistiluokkaa sekä jopa halpalentoyhtiöitä, etenkin lyhyen matkan lennoilla (Mason, 2002, 48).
Myös
teknologian kehitys saatetaan nähdä uhkana perinteisille face-to-face
kokouksille ja konferensseille. Projektin kannalta oli tärkeää selvittää liikematkustuksen nykyisiä sekä tulevia trendejä, jotta voisimme paremmin ehdottaa toimeksiantajallemme kehitysehdotuksia, jotka toimisivat myös tulevaisuudessa.
Selvisi, että tulevaisuudessa tapahtumien paikoissa tullaan näkemään
enemmän vaihtelua ja kilpailun kasvaessa myös palvelun laatu on entistä
tärkeämpää eri tapahtumien ja konferenssien järjestämisessä. Vaikka teknologia
onkin tulevaisuudessa suuri osa kokoustamista, ei sen kuitenkaan uskota
korvaavan kasvokkain tapaamista kokonaan (American Express Company, 2013; Ladkin,
2006, s.62). Sen sijaan sitä voidaan hyödyntää myös face-to-face tapaamisissa
esimerkiksi konferensseissa tiedottamalla ohjelmasta sekä tapahtumapaikasta ja
sen palveluista etukäteen Internetin kautta (Ladkin, 2006, s.61).
Kokoukseen/tapahtumaan osallistuvat voivat myös olla yhteydessä toisiinsa jo
ennen tapahtumaa erilaisten Internet-keskustelujen avulla. Kilpailun kasvaessa
on tärkeää, että tapahtumapaikat voivat tarjota asiakkailleen uusinta
teknologiaa.
Konferenssit ovat tärkeä osa liikematkustusta ja ne sijoittuvat
usein kaupunkeihin, joista matkailijat ovat kiinnostuneita, sillä ne myös
tarjoavat mahdollisuuksia myös sosiaalisiin aktiviteetteihin (Ladkin, 2006,
s.63). Aasian kohteet tarjoavat halvempia hintoja, mutta kuitenkin myös
korkealaatuista palvelua. Siksi liikematkat ovatkin vähitellen siirtymässä
Euroopasta Aasian kohteisiin.
Kannustematkojen määrän uskotaan pysyvän ennallaan, mutta
kohteeksi valitaan edullisempi vaihtoehto. Kannustematkalla siis tarkoitetaan matkaa, jonka työnantaja on järjestänyt palkitakseen, kannustaakseen ja motivoidakseen työntekijöitään.
Kaikki neljä ryhmää yhdessä tekivät myös ylimääräisen kyselyn, jolla pyrimme selvittämään juuri liikematkustuksen trendejä kysymällä aiheesta itse liikematkustajilta, eli niiltä jotka osallistuvat tapahtumiin ja kokouksiin. Kysely suoritettiin lentokentällä, Barcelonan lentoa odotellessa. Kyselyyn saimme yhteensä 62 vastausta, ja sen perusteella saimme selville seuraavanlaisia asioita:
- Vastaajien järjestämien kokousten määrä on pysynyt melko samana. Jotkut vastasivat kokousten määrän jopa kasvaneen, mikä on hieman ristiriidassa aiemmin teorian perusteella saamamme tiedon kanssa. Toisaalta, olisimme voineet kysyä tämän lisäksi myös että miten yrityksen omien tilojen ulkopuolella järjestettyjen kokousten määrä on muuttunut. Siten olisimme voineet saada erilaisia vastauksia. Vaikka tätä kysymystä ei esitettykään, on oletus että yritykset ovat siirtyneet käyttämään enemmän omia tilojaan ulkopuoliste, kuten hotellien tilojen sijaan.
- Kysyessämme minkälaisia ohjelmapalveluja vastaajat haluaisivat kokouspäiville, eniten kannatusta saivat liikuntamahdollisuudet. Myös kulttuuri, viihde ja hyvinvointipalvelut saivat kannatusta. Kokous- ja tapahtumapalvelujen tarjoajien olisi siis hyvä panostaa näihin oheispalveluihin tulevaisuudessa.
- Keskimääräisesti vastaajat olisivat valmiita maksamaan 112€ oheistoiminnasta kokousten ja tapahtumien ohella.
Lähteet:
- American Express Company 2013. The 2013 Meetings Forecast. Luettavissa:
https://businesstravel.americanexpress.com/meetingsforecast/.
Luettu: 6.12.2013.
- Ladkin, A.
2006. Chapter 7: Conference tourism – MICE market and business tourism. Pages:
56-66. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
- Mason, K.
2002. Future trends in business travel decision making. Journal of Air
Transportation, 7 (1).
- MPI Meeting
Professionals International. 2011. Future Watch 2011.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti